miaopstap.reismee.nl

Rome en Perugia

Goedemorgen allemaal,

Vandaag is er een vrije dag en dat is wel nodig ook, erg drukke en lange achter de rug, veel gezien, in en uit stappen, rondkijken, en proberen alles te onthouden wat er door de gids wordt verteld! Maar er wordt zoveel verteld, ook veel te vertellen, maar het is zoveel dat je merkt dat de aandacht gaat verslappen. Maar gelukkig kan je alles weer opzoeken en doorlezen wat je hebt gezien en heb je er ook een beeld van. Ook handig! We hebben tot nu toe 3 gidsen gehad, vrouwen uit Nederland of Belgiƫ , nu woonachtig in Italiƫ, maar spreken Nederlands dus dat is wel fijn.

Romeā€¦.. de hoofdstad va ItaliĆ«, heeft ongeveer 3 miljoen inwoners, door de stad loopt de grote rivier de Tiber en de Aniene., bijzondere bezienswaardigheden zijn het Colosseum,de St Pieterbasiliek, de Trevifontein, de Engelburchtburcht, het Pantheon, de Vila Borghese, een openbaar park en het 80 hectare groot met verschillende musea en villaā€™s, paviljoenen en sculpturen.

Het landgoed is in sinds 1580 (alleen kleine wijngaard) in het bezit geweest van de familie Borgheze, maar werd in het begin van de zeventiende eeuw door aankoop van aangrenzende landerijen en wijngaarden uitgebreid tot de huidige omvang.

Het park werd in 1605 in opdracht van kardinaal Scipone Borgheze, neef van Paus Paulus V en de beeldhouwer Gian Lorenzo Bernini, aangelegd op de heuvel van Picano. Het belangrijkste bouwwerk, is de Villa Borgheze Pinciana En werd in 1633 voltooid. De tuinen zijn in 1903 aaangekocht door de gemeente Rome en sindsdien toegankelijk voor het publiek. Helaas is er geen tijd geweest om dat te gaan bekijkenā€¦en dat is echt een nadeel van dit soort reizenā€¦ men wil veel laten zien en vertellen maar er is geen voldoende tijd om dit soort bezienswaardigheden op je gemak te kunnen gaan bekijken. zo jammer dat ik daar niet naar toe kon gaan.

Ik moet terug en dan de tijd nemen om op eigen manier Rome te gaan ontdekken!

Vaak heb ik op tv en films gezien over Rome enz en droomde ervan om ook eens op het St. Pietersplein te kunnen rondlopenā€¦. Die droom is nu uitgekomen, indrukwekkend is heel het gebied van het Vaticaanā€¦ de gebouwen, de omgeving, de schitterende afbeeldingen, muurschilderingen enz.

Voor je binnen bent is wel even geduld hebben ..wachten in de rij, met mondkapjes op, zijn ze hier heel streng op, niet op kom je niet binnen, door de scan, alle tassen ook, a la Schiphol, veel militairen en politie op de been, maar ben je in de Basiliek dan is dat de moeite waard geweest.

De Trevifontein is misschien wel de beroemdste fontein van de wereld.. echt een barok bouwwerk, bijna 30meter hoog en tegen de achterzijde van het gebouw Pallazo Poli en centraal onder de triomfboog staat het standbeeld van de zeegod Neptunus die op zijn schelpvormige strijdwagen door twee paarden met vleugels en Tritons ( jonge zeegoden) naar de zee wordt getrokken. een van de paard is rustig en gehoorzaam, het andere paard is ontstuimig. verder Het verhaal natuurlijk het verhaal van het muntje erin gooien kent iedereen wel denk ik. Met de busrit door de stad zijn we langs vele andere bezienswaardigheden gekomen om zo een eerste indruk op te doen van deze drukke maar bijzonder mooie stad. gelukkig hebben we fotoā€™s kunnen maken!

Gisteren naar de Plaats Assis in UmbriĆ« geweest, een bijzondere plaats voor mij, is een pelgrimsplaats is en had plannen eens naar toe te gaan lopen, maar helaas gaat dat niet meer, Nu toch gezien en de Sint- Francisbaseliek bewonderd met de prachtige muurschilderingen, mochten helaas geen fotoā€™s van maken,

Assisi, de stad van de 13 de-eeuwse heilige Franciscus en Clara van Assisi, mooi plaatsje, met vele smalle straatje en piepkleine winkeltjes, erg heuvelachtig.

Daarna door naar Perugia, ligt ook in UmbriĆ« dicht bij de rivier de Tiber, en ligt ten Zuidoosten van Florence en ten Noorden van Rome. En is de hoofdstad van de Provincie Periugia. er zijn veel Romeinse elementen in de bouw met een mooie Etruskische poort. verder nog prachtige kerken en mooie fonteinenā€¦ veel lopen en rusten want ook omhoog en omlaag en de spierpijn in kuiten is daardoor behoorlijk.
Deze rustdag is welkom, vanmiddag een kleine wandeling in de omgeving maken, nog niets van gezien, het is hier koud in de avond en vroeg donker, erg donker en hier is ook niet veel te bekijkenā€¦

we gaan meestal vroeg weg en laat weer terug in hotelā€¦ dus het zijn lange dagen.

Wel een hele leuke groep en je ziet nu groepjes ontstaan die elkaar het beste liggen. Ik trek het meeste op met Tony, komt uit Wagenberg.. veel jonger maar het klikt zo goedā€¦ zo goed zelfs dat iedereen dacht dat we elkaar al langer kendeā€¦ haha.. leuk he.. ook een echtpaar uit Limburg en Lelystad klikt goed. Natuurlijk zijn er altijd mensen die mopperen, over het eten enzā€¦ de chauffeur doet zijn best, vooral het personeel in het Hotel o zo vriendelijk en doen hun best om ons naar de zin te maken ā€¦ een dag van tevoren krijg je een briefje met 2keuze menuā€¦ je wordt bediend want zo min mogelijk lopen en je mag niets zelf pakkenā€¦ volop personen.. je wijst of zegt het en pakken hetā€¦ mondkapjes op als je gaat lopen..en dat wordt nogal eens vergeten, ook door mij.! Mondkapjes op en af ā€¦ dus letten we op elkaarā€¦

Ik moet nu stoppen want we gaan stukje lopenā€¦

Enigste is dat het hier niet erg warm isā€¦ valt wel tegen, we hebben ook geen lekkere dekbedden , dekens mag je vragen, ik heb er 1 maar voor vannacht vraag ik er 1 meerā€¦ brrr ik haat de kouā€¦.

morgen gaan nog 1 dag te gaanā€¦ we gaan naar Siena, de hoofdstad va de provincie Siena. Daar horen jullie nog van.

Fijne zondag allemaal, en weer mijn dank voor jullie reacties en tot horens.

Ciao Ciao,

Mia

Howard Ommel

enjoy leef met je mee vooral het koudegedeelte extra dekentje geen dekbed jammer (grapje) anyhow trots op je een veel succes

Nel Schanzleh

Goedemorgen Mia wat heb je een hoop gelopen dat zal je wel merken aan je beenspieren. En zeker een hoop gezien. Ik denk dat ze je teveel willen laten zien in zo'n korte tijd. Jammer van de kou maar hier is het ook fris.Heb ook extra dekentje gepakt.Nog even genieten en dan weer naar Amsterdam. Groetjes en totziens

Jo

Tjonge jonge wat kun je toch alles goed verwoorden Mia, geweldige stukken geschiedenis. Mooie vakantie !!! Groetjes

Jacqueline Schouten

Wat een avontuur weer. Als ik het lees probeer ik het voor me te zien de prachtige stad. ItaliĆ« is zo en zo fantastisch. Helaas is Auke er geen fan vanšŸ˜”šŸ˜”

Henk

Sienna hele mooie stad . Geniet

HANNY EN HENK

Een heel goede morgen. Nieuwe week.Nieuwe kansen.Wat een intensieve vakantie. Busje in busje uit. Maar je geniet. Hoop dat je lijf je niet in de steek laat. Leuke interessante verslagen. Een hoop om op te slaan. In het buurtje is het rustig tot a.s dinsdag. DO en JO komen terug van vakantie. Wij hopen dat je nog veel plezier hebt met alles wat je nog beleeft. Liefs uit Tutti Frutti dorp.

Hanni

Wat heb je veel gezien en gedaan. Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is alles in je gedachten op te slaan. Gelukkig kan je ook later rustig aan de hand van fotos nagenieten van wat je allemaal gezien hebt. Nog maar een paar mooie en hopelijk ook warmere dagen gewenst, en haal er maar alles uit wat er in zit. Maar dat zal je wel lukken.

Abeltje Bekhof

Wat weer een mooi verhaal. Ik zou ook wel weer eens zo'n reis willen maken maar ik ben geen persoon om alleen te gaan.