miaopstap.reismee.nl

Pieterburen - Grolloo

Hallo allemaal,

Gisterenavond werd het een latertje, niet dat het lag aan mijn fietsdag, maar aan de start van het voetbal op Tv.

Dat werd een latertje en daarna , zo blij, gewonnen met 3.2 ! Heeft het dragen van een Oranje shirt toch, of misschien, wat bijgedragen aan de overwinning! ???

Gisterenochtend, om 09.00 uit Den Andel, uitgezwaaid door gastheer en gastvrouw, na een gezellig en goed ontbijt op de fiets gestapt richting Pieterburen. Daar start het pad officieel.

Daar aangekomen kon ik direct merken aan de drukte dat het daar leefde, veel wandelaars, met of zonder volgepakte rugzakken maar ook fietster, gewone fietsen, mountainbikes, Ebikes en racefietsen .. jong en oud door elkaar. Ik sprak een man die met zijn dochter van 8 de wandeltocht ging doen... eigen rugzakje mee en ze had goed getraind en kon wel 20 km lopen... ongelooflijk wat een pit.

Maar niet te lang blijven hangen, de 82 km naar Grolloo moest nu maar eens beginnen, lang genoeg gewacht.

De zon scheen maar was nog erg fris dus toch maar weer jasje aan gedaan, wat later weer uit ging, later werd het een blouse en nog later in de middag eindelijk in oranje shirt en blote benen! Heerlijk.

Het dorpje Eenrum was het eerste dorp, daar is , een tuin, Arboreneum Notoarestoen. In 1968, heeft de Notaris van het dorpspomp een terrein van twee hectare een enorme collectie bomen en struiken en planten verzameld. Inmiddels staan er alleen al 600 soorten rododendrons en 400 soorten uitheemse bomen. Op een tip van vriendin moet ik dat, nu ik er toch ben even langs gaan.

Eerst zoeken waar is het! Voorbijgangers gevraagd, misschien verstonden ze mij niet maar ik werd de verkeerde kant opgestuurd, uiteindelijk naar nog een keer te vragen, zij verstond mij wel, gevonden en inderdaad, prachtig, wel niet alles staat meer in bloei of sommige moeten nog in bloei komen maar die bomen zijn indrukwekkend! En een mooi begin van de tocht.

Ik kwam langs kleine dorpjes, prachtige uitgestrekte velden, boeren die al druk bezig zijn hun land te bewerken, grazende koeien en gelukkig nog veel koeien en vooral stilte.

Verder naar Winsum, was vroeger een belangrijke plaats, omdat er veel gehandeld werd en het uit zee. dorp heeft wel nog veel monumenten. Dan door naar Groningen ... daar was ik 1 dag eerder geweest, en heel druk, studentenstad, die veel op terrassen zitten, ik wilde er nu doorheen fietsen en in het mooie stadspark wat eten.

Ook daar werd het al wat drukker, maar nog geen Vondelparkdrukte. Ik wilde verder en verder, dus via de Hondsrug, Dorp Zeegse, gehucht, Oudemolen, daarna veel door het bos en heide, prachtig gebied, Drentshe AA het Balooerveld, daar zijn in vroeger tijden grafheuvels gevonden, is mij verteld, en een kudde van 400 schapen zorgen ervoor dat de heide niet dichtgroeit, ijsje eten, kletsen met dagjesmensen, en zonder dat je het merkt zit ik in Drenthe... te zien aan de grote keien die hier overal liggen, echt of namaak?

Na een prachtige tocht door de Drentsche AA, beland ik in Groloo, waar ik overnacht. Eten eerst op het terras dan, gezellig en alles op afstand.inmiddeld 6 uur geweest dus zoeken naar mijn adres .. dat was bochtje om en ik was er. Groot boerenhuis, en altijd is het spannend wie doet er open!

Maar altijd een hartelijk welkom, fiets in de schuur, spullen mee, en kennismaken in huis. Moest even wennen aan de overgang van waar ik gisteren was, dat artistieke paar met dat prachtige oude huis waar het allemaal vanzelf ging. En nu in dit heel erg schoon huis, mooi alles op zijn plek enz... maar waar het omgaat is warme ontvangst en het verhaal van het Dorp enz. Ze wisten veel over het Dorp te vertellen, ik weet dat Johan Derksen hier heeft gewoond.... denk je toch dat dorp is vast Oranje gekleurd, maar nee hoor, geen oranje gezien, alleen ik, haha nee ze zijn hier meer van de muziek en jaarlijks terugkerende festival.

Hier heeft Harry Muskee gewoond... een bekende blueszanger, 2011 overleden maar het Dorp hield van hem en zijn huis, hier heel dichtbij is nu een museum over zijn leven!.

Ik heb een mooie ruime kamer met 3 bedden. Heerlijk liggen en op iPad voetbal kijken! Als nu de WiFi het maar doet dacht ik, maar dat prima in orde, en na de spannende wedstrijd, licht uit en oogjes toe.

Morgen, vandaag dus op naar Rheeze in Overijsel

We gaan het zien, nu aankleden, ontbijten en op weg.

Geniet dan deze mooie dagen...

Lieve groet, Mia

Reacties

Reacties

Hannie

Ik volg je in mijn roolstoel
en pik onďer weg een koffie of ijs terras
Verder alles oķe .?‍? liefs Hannie.

Jo

Theetje Mia, wat een geweldig leuk verhaal weer, tot het volgende reis verslag. ?‍♀️

Miep

Ik wist niet dat ik naar eerste mail moest zoeken en wachtte al vol verwachting op Een verslag. Nu zie ik wat je hebt meegemaakt, heerlijk om te lezen en ik fiets in gedachten met je mee. Heel leuk allemaal, en blijf gezond zodat je nog veel kunt genieten. Goede reis!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!