miaopstap.reismee.nl

Gisteren en vandaag

Hoi allemaal,

Sommige zullen het gemerkt hebben of mij gemist hebben, haha, gisteren door een zeer slechte internetverbinding, geen berichtje kunnen schrijven, vandaag in Staphorst aangekomen en hier werkt alles perfect!


Gister. vertrokken uit de St Jacobiparochie richting Heerenveen… wat was het een heerlijke tocht, zon en wind en vandaar eerst naar de Waddenzee (Unesco Wereld erfgoed) en Zwarte Haan gefietst om daar langs de dijk, zig zeggend tussen de schapen door richting Stiens.

Bij de Zwarte Haan, de naam Is waarschijnlijk een verbastering van het woord Hame dat Hoek betekent.Op deze plek werden voor het eerst in Friesland, zgn Strekdammen die een aanvallende verdedigen vormden tegen de zee en de vorming van kwelders bevorderden.

Vanaf de 16e eeuw tot 1948 werd vanaf de Zwarte Haan veerdienst onderhouden naar Ameland.

Vanuit Stiens zigzaggende ik over mooie akkers, bruggen, richting Leeuwarden en door naar Goutum, Wytgaard, Redzum, Jirnsum, Akkrum, Nes, Aldeboarn, en meer gehuchten richting Heerenveen…Ik dacht dat het drukker zou zijn in Heerenveen maar vond het er rustig…sommige winkels gingen al vroeg dicht, 17.00.

In Heerenveen overnacht, lieve gastvrouw en heel netjes alles, ik ging voorzichtig met alles om… vooral niets breken hahaha, internet dus slecht in het huis, lezen en zo in slaap gevallen…. Tot 07.00, 08.00 ontbijten, lekker, en rond 0.8.30 weer op stap.

Rond Heerenveen ligt Oranjewoud, het is een dorp in de gemeente Heerenveen. Het dorp zelf heeft ongeveer 1.600 inwoners.

Oranjewoud dankt zijn naam aan de aanwezigheid van de Oranjes. in 1676 kocht prinses van Oranje, Alibertine Agnes van Nassau., weduwe van Willem Fredrick va Nassau Dietz, een landgoed genaamd Sickinggastate samen met 3 boerderijen en gaf hieraan de naam Oranjewoud. Dus ihier en daar een foto van het Landgoed kunnen maken… de hekken waren nog gesloten, ik was er vroeg, maar in principe is het park eromheen toegankelijk voor publiek… alles straalt elegantie en rijkdom uit… poehhhh

Maar ik moest weer verder, richting Staphorst en ik moet zeggen dit was de mooiste tocht tot nu toe… wat een afwisseling van de natuur… water en nog eens water, meren, kanalen dan weer bossen…kleine dorpjes, namen zal ik iedereen maar besparen maar wel langs Giethoorn geweest… nog nooit geweest en was nieuwsgierig hoe het was met al die bootjes vol toeristen…wel veel bootjes gezien maar niet zoveel toeristen, tamelijk rustig vond ik het… daar even genoten van een soepje…kijken en genieten… het is hier prachtig … langs het water, rondom…Het Nationaal Park Weerribben Wieden, schitterend! Ik kwam niet uitgekeken..wat een natuur… veel mensen op het water…bootjes, zwemmen en gewoon niks doen, hier meer fietsers en wandelaars, het was genieten… iedereen die iets moois wil zien moet beslist gaan kijken of vakantie gaan vieren …er is veel over te lezen… zoek het maar op!

met al dit moois kwam ik best laat in Staphorst aan, het plan was om naar het Museum te gaan… even klederdrachten gaan bewonderen, maar helaas, al gesloten…misschien morgen maar dat komt er niet van want het gaat laat open… ook niemand zien lopen in een klederdracht… hahaha

Aangekomen bij mijn overnachtingsplek …de gastvrouw was het vergeten en niet op mij gerekend.. ze kon het zicht niet herinneren …haha gelukkig bewaar ik alle e-mails en liet het lezen, o ja, toen geloofde ze het wel… maar het was een echte leuke vrouw. Kom erin, ik ga alles in orde maken …zo gebeurd…ze was zo enthousiast en zo vrolijk… ik ben heel flexibel zei ze, nou ik ook, zij is net terug van vakantie met caravan, en dat vindt ze zo leuk dat ze ondanks een mooi groot huis, toch gaat slapen in de tuin, in de caravan.. haha ze is een echt buitenmens.
ik heb een heerlijke kamer… een gezellige kamer ernaast, eet en zit kamer, wat ik nu doe, met koelkastje, magnetron en koffie en thee mogelijkheden… top!

Het gaat dus allemaal voorspoedig, ook dank zij het mooie weer…en mijn onmisbare blauwe fiets… genieten… morgen richting Deventer, wordt ook weer een mooie route, denk ik.

Lieve mensen, dank je wel voor alle lieve reacties!
hopelijk tot morgen

Lieve groet,

Mia







Reacties

Reacties

Mike

Ja mooi hè Friesland en omgeving
We rijden er ook graag op de Mfiets ;)

Geniet van het mooie weer nog.

Gr. Xxx

Nel

Ik heb alles gelezen ik bewonder je zo.Wat jij allemaal doet.Ben blij dat je het met het laatste verblijf toch getroffen hebt. Maar ik schrijf even niet zo veel want ik voel mij nog steeds beroerd van dieluchtweg infectie. Veel plezier en groetjes van mij

Abeltje

Langs mijn geboorte omgeving gekomen, Heerenveen. Ook langs Wolvega gefietst ?? Want daar ben ik ooit in het huwelijksbootje gestapt. Nog mooie fietsdagen gewenst en de weergoden zijn je goed gezind want het blijft mooi weer de komende dag.
Groetjes.

Howard Ommel

Geniet ervan en bedankt dat je ons op de hoogte houdt van alles wat je meemaakt soso oobi enjoy

Jo

Wat een ervaring in Staphorst, daar had je nog wel zo naar uit gekeken. Leuk dat je de verhalen uit ons laatste boek daar wat van gezien hebt. Groetjes

HANNY EN HENK

Een heel goedenmorgen..Wat een belevenissen..Voor dat mijn "drukke "dag begint snel je verhaal lezen..straks nog een keer lezen..wat heb je het getroffen met alles..dus het wordt koffie met Deventer koek..laat het je smaken..geniet van alles weer vandaag..en veilige kilometers..lieve groet..Tutti Frutti.....

Rob en marieke

Weer een mooie herinnering erbij ma.????

Hanni

Nou, jij gaat gelukkig heel lekker. Ga maar zo door en geniet van al het moois en leuks dat je onderweg meemaakt. Zet hem maar weer op, met de wind in de rug en de zon in je gezicht.

Marlies

Wat een leuk verhaal weer. Het is wel duidelijk dat je enorm geniet!

Ria

Mia je bent weer leuk bezig.
Ik heb je verhalen gelezen en jij beleeft altijd we wat.
Erg leuk en mooie omgeving.
Wij zijn ook eens een paar weken in Friesland geweest en hebben ons best vermaakt.
Nog veel fietsplezier en veilig thuis.
Groet Ria

Dienie

Mia het is weer een ge WELDIG verhaal je hebt weer veel mee ge maakt en ook veel ge zien .ga zo door veel liefs groetjes van mij tot gauw fijne avond

Truus

Ja Mia, Friesland is zeker Ă©Ă©n van de mooiste provincies, ik ga er ook graag naar toe.
Aardige mensen, a ls je ze kan verstaan tenminste haha.

Martha

Hallo Mia,
Nou beter laat dan nooit.
Heb nu je verslag gelezen,ja je hebt weer een mooie fietstocht gemaakt ? Giethoorn is zeker mooi hebben wij in het verleden ook gelegen met de ⛵ en ook zijn we in de Weerribben geweest,ja met de boot was het ook mooi varen,dus ik weet wat een mooie fietstocht je hebt gemaakt. Den dat je nu alweer een reis aan het plannen bent voor het nieuwe jaar. Mia bedankt voor al die mooie verhalen van je reizen . Gr Martha ?‍♀️

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!