miaopstap.reismee.nl

Thuis

Hallo allemaal,

Nu een berichtje uit Amsterdam... brr nat! Wat heb ik geboft met het weer, geen druppel gehad en de poncho is niet uit de fietstas geweest!

Gisteren vertrokken uit Maastricht, voor de echte afsluiting van de tocht, eerst nog door Maastricht fietsen om een paar kerken te bekijken. Gisteren was het veel te druk, nu om 10.00 op zondagochtend was het rustig...een verademing.

Op zoek naar het Vrijthof....daar moest ik nog Limburgse vlaai proeven, maar eerst naar de Kerk, de Onze Lieve Vrouw Baseliek, ook bekend als Sterre der Zee. Maar misschien is er een H.Mis en mag je niet binnen! geluk had ik... de deur stond ver open, het Carrillion speelde er lustig op los. Sfeervol. Prachtige kerk, Romaansebouwstijl en hemelsblauwe Koepel.Er is veel te bewonderen, en inderdaad lijkt het een museum.

Hieronder een paar linken toegevoegd voor degene die meer willen weten over deze prachtige Baseliek, de moeite waard om te lezen!

Geschiedenis – Onze Lieve Vrouw "Sterre der Zee" Basiliek Maastricht (sterre-der-zee.nl)Het grootste museum van Nederland – Onze Lieve Vrouw "Sterre der Zee" Basiliek Maastricht (sterre-der-zee.nl)

De volgende Kerk was de Sint Janskerk.De Sint-Janskerk is een gotisch kerkgebouw in het centrum van de Nederlandse stad Maastricht. De protestantse Sint-Jan ligt gebroederlijk naast de rooms-katholieke Sint-Servaas aan het Vrijthof en vormt met die kerk een voor Nederland unieke 'kerkentweeling'.

Een van de meest opvallende kenmerken van de kerk is de rode kleur van de toren. Het kerkbestuur van de St.Servaas liet de toren al in de Middeleeuwen rood schilderen. Rood was namelijk de kleur van het St.Servaas kerkbestuur. Het verven van de toren had ook een praktisch doel. Het zou de poreuze steen beschermen tegen het natte weer. Door de eeuwen heen heeft de toren heel wat kleuren gekend. Zo was hij aan het begin van de 18e eeuw geel en aan het begin van de 19e eeuw wit. De huidige verflaag werd tijdens de restauratie 1981-1985 aangebracht. Zo pronkt de toren weer net zoals in de Middeleeuwen felrood boven Maastricht uit. Er was een dienst aan de gang en ik mocht niet naar binnen, tenzij ik bleef om te bidden en te luisteren. nou nee... even geen zin in. Ook over deze kerk is veel te vinden op Wikipedia!

Wilde nog naar een fotomuseum op het Vrijthof gaan, maar helaas had ik geen ticket vooraf geboekt..mocht niet naar binnen., dan maar niet....na al dat bidden en zegingen, ronddwalen was ik toe aan koffie met vlaai..mooi om mee af te sluiten! Echte Limburgse vlaai moet je daar eten..echt ze smaken heel anders dan van Appie of Multivlaai, ze smaken zoals mijn moeder, geboren in Limburg, ze ook maakte!

Er komt een tijd van komen en gaan... op naar het station en wachten op de trein waar ik naar ruim 5.uur treinen, overstappen, storingen enz... om 17.15 in Amsterdam op perron stond!

Pontje naar Noord bracht mij naar de overkant en om 18.00 stapte ik Huize Mia in dat nu weer(even) open is!

Dit is voor zover mijn laatste dag van de tocht. Nu nog fotos uitzoeken en plaatsen, die komen eraan, daar komt een apart bericht van. Nu snel wezen want er wacht een spannende avond op tv! hup hup Holland!

Lieve iedereen, het was zo fijn om jullie reacties te lezen, zo fijn dat het gelezen werd.... ik bedank iedereen die met mij mee is gegaan! Nog niet moe? dD tot de volgende keer, ik denk uit Brabant! Tot gauw.xxx

Blijf gezond!

Lieve groet, Mia







Reacties

Reacties

Sonja

Wat een heerlijke week zo....dat heb je weer goed gedaan ..lekker nagenieten ..opladen voor je volgende moment...super leuk en bedankt voor het meegenieten ?

Mia Linskens

Dank je Sonja, ga ik zeker doen, ik zie dat de site er wat raar uit ziet? Bij jullie ook?

Nel

Mia goed om te lezen dat je weer thuis bent.Lekker voetbal kijken. Bedankt voor je berichten.slaap lekker en gezond weer op.

Amanda

Fijn dat je weer thuis bent.
Je hebt zeker mazzel gehad met het weer, 't is nu gewoon fris.
Tot de volgende reis.

HANNY EN HENK

Hoiiiiiiiiii Mia.
Jij gewonnen Holland gewonnen. Ik zag de luiken vanmorgen open bij huize Mia. Wat heb je het getroffen met het weer. Vandaag nat natter natst.........
Ook wij hebben met plezier jou dagboek verhalen gelezen!!!! Op naar de volgende... Jij stapte om 18.00 binnen ik had een barbecue avond. Kleindochter was geslaagd. Voor straks welterusten morgen gezond weer op. Groetjes liefs. Ha en He.

Jo

Fijn Mia, dat heb je maar weer mooi geflikt, een diepe buiging voor zoveel doorzetting, met dat kleine lijvie. Lieve groet.?

Howard Ommel

blij dat alles volgens plan is verlopen enjoy trots op je

Henk

Alles gelukt en thuisreis gied verlopen . Maastricht is mooi om enkele dagen te vertoeven . Vaak gedaan met tanneke en veel bezocht .
Nu lekker thuis en oranje volgen .
Hoop dat ze nog wat verder komen .
Groetjes matia en Henk

Hanni

Nu lekker thuis nagenieten en uitrusten van je mooie trip van Noord naar Zuid door ons mooie landje. Weer veel mooie dingen gezien en meegemaakt en die kan je in je herinneringen opslaan van wat je allemaal in je leven hebt gedaan.

Martha

Welkom thuis Mia,
Toppy mooi al die verslagen weer te lezen veel meegemaakt en gezien en wat belangrijk is het weer had je ook mee, dus een geslaagde fiets vakantie. En nu weer even genieten en bedenken wat je volgende reis gaat worden.gr M&H.????

Sylvia Ringeling

Prachtig wat een mooie informatie allemaal
Ik heb bewondering voor je hoor?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!