miaopstap.reismee.nl

Baarle Nassau,

Hoi allemaal,

Dank je wel voor de lieve reacties! leuk om te weten dat jullie mij nog willen volgen en daardoor een nieuw bericht wil plaatsen.

Vandaag 20 Augustus , de eerste week van huis vertrokken te zijn zit er al weer op.
En zoveel gezien ondertussen dat ik af en toe rust moet nemen om alles te verwerken in de trant van …hoe en waar was het ook alweer? Het weer was hier zeer afwisseld, denk bij jullie ook zo te lezen en horen op tv.

Maar dat is niet zo heel erg, hoewel mijn voorkeur is aan een beetje warmer weer neem ik de tijd om even NIETS te doen… NIETS doen daar ben ik niet zo van…maar soms moet het toch, dan kan ik ook heel lui zijn… maar lezen is ook fijn en aangezien ik, sinds ik bij een boekenclub ben aangesloten, verplicht moet lezen, haha, is dat wel een stok achter de deur!
En natuurlijk moet ik toch met PUK het bos in… de ochtend, ben altijd vroeg op, door het bos lopen is zo fijn en mooi… lekker struinen, laarzen aan, soms paraplu mee.. eikels rapen en vogels luisteren, opkomende zon door de bomen zien komen, mist die over het weilanden schijnt is bijzonder mooi! Een mooi begin van de dag toch?

Maar ook fietstochten maken had ik voorgenomen… en dat is ook gebeurd…het weer, bewolkt en er zou regen hier en daar vallen maar ik hoopte dat het daar zou vallen en niet hier hahaha, poncho en drinken en wat te eten mee en gaan!

17 Augustus de eerste fietstocht van ongeveer, 38 km… mooie afstand op een paar uur onderweg te zijn.

Mijn interesse ging uit om de Wortelkolonie te bezoeken. ligt bij de Merksenplas … ook daar ligt mijn route langs.

In 1870 koopt de staat België Wortel- Kolonie aan. Het wordt een onvrije “weldadigheidslandbouwkolonie “ Mannelijke landlopers worden er opgevangen en werken onder bewaking op het land en in de werkhuizen.

Op 26 juli 2021 werd de Kolonie ingeschreven op de Unesco Werelderfgoedlijst.

Sinds 1993 zijn er geen landlopers meer in Wortel-Kolonie. Het zijn nu landbouwers die de grond in de Kolonie bewerken. Sinds 1999 is de kolonie een beschermd landschap.

Er is een bezoekers centrum waar je kennis kan nemen via verhalen, foto’s en film kan zien die persoonlijke verhalen van landlopers, die hier ooit verbleven, kan horen en zien.

Helaas was het net even gesloten maar ik ga zeker een nieuwe poging maken… er is zoveel te zien in de omgeving, even een rondje gemaakt rond het gebouw en dat is al indrukwekkend … ondertussen is het gaan regen en schuil ik even onder een of ander schuur.. de koeien in de wei kijken mij aan en ik zie ze denken wat is dat een rare koe.. haha. Het was kort maar krachtige bui, weer opgestapt en door het prachtige Kempisch Landschap… zo kwam ik weer op Nederlandse bodem en ondertussen trek in iets, maar in dorpen, zijn restaurants door de week vaak gesloten, doorfietsen, een grote camping de Pondorosa, daar was een groot en mooi restaurant bij, een overheerlijke warme Hap en drinken genuttigd, en net toen ik op de fiets stapte begon het weer te regenen..toch maar poncho aan en door bossen, met een goed fietspad, verder richting Baarle …. Een mooie fietsdag was het, jammer dat de Kolonie gesloten was maar dat komt goed!

dag 2 fietsdag, droog maar bewolkt weer, donderdag 19 Augustus, de route via het Belgisch lijntje naar Turnhout, dat is maar 12 km….ben je dus zo..een rechte weg…. Misschien weten velen van ons waarom het Bel Lijntje heet? Zo niet dan even een korte uitleg..

Het was een spoorlijn tussen Tilburg en Turnhout en dit tracé vormde het Nederlandse deel van Spoorlijn 29. sinds 1990 is het Bels Lijntje een fietspad van 37 km. De fietstocht voert je langs het groene grensland van de Brabantse Kempen en Vlaamse Kempen. Het Het Bels Lijntje- gebied wordt doorkruist door fiets en wandelroutes, is bezaaid met grillige grensenclaves en rijk aan soms verborgen verborgen historie en vol van prachtige natuur en weelderige biodiversiteit. Een streek voor rust en stilte bezoeker. Ideaal en geweldig om steeds weer wat anders te ontdekken… en dat doe ik elke keer als ik hier ben.

In Turnhout, door het centrum gelopen, groot bord met mondkapjes verplicht, politiecontrole…. Iedereen liep met mondkapjes op…ik heb ze natuurlijk altijd bij. Hier is men toch veel strenger nog dan in Nederland.

Er was Kermis op de markt… bof ik even..zou ik nog even in de rups gaan zitten of het spookhuis in?..hahaha de kermis bleek nog niet open,..ging pas in de middag open… toch er even doorheen gelopen en herinneringen opgehaald..ook al zijn de kermis attracties veel moderner enz… ook de mooie kerk in geweest, staat ook op de markt, prachtig houtsnijwerk en glas in lood ramen bewonderd, daarna een restaurant, terrasje opgezocht, heerlijk Belgisch biertje genuttigd, 1 mag wel toch… en zo kwam ik in gesprek met een familie die op vakantie waren… hun laatste dag hier en kwamen uit Gelderland dicht bij Nijmegen. Natuurlijk ken ik Gelderland en Nijmegen redelijk dus het werd een leuk gesprek, zonder mondkapjes want dat mocht als je op het terras zat en bleef zitten. ze gingen nog naar Limburg het plaatsje Swolgen waar ik langs was gekomen met Het Pieterpad fietsen … de kinderen, wilde natuurlijk de kermis op maar moesten nog even geduld hebben.!

Hun gingen nog een wandeling maken en ik weer verder via een andere route Oud Turnhout en Ravels en Baarle Hertog weer huiswaarts… het werd een wat langere tocht dat ik van plan was, dit na omleidingen enz… dus kwam ik op ongeveer 50 km uit… moe maar voldaan na deze droge en frisse dag, warm bad, koel biertje, eten en beentjes omhoog naar de laatste aflevering van Swanenburg kijken… prima geslapen!
het weekend schijnt warmer te worden en dus weer op stap… waarheen weet ik nog niet… nog tijd genoeg om wat te bedenken. Tot de volgende keer.

Een fijn weekend en mooi weer!
blijf gezond!
mia





Reacties

Reacties

Sylvia Ringeling

Wat weer een prachtig indrukwekkend verhaal
Leerzaam ook nog
Bedankt
Ik kijk uit naar het volgende bericht
Lieve groet

Nel Schanzleh

Weer genoten van je route beschrijving wat een energie heb je Mia. Ikheb bewondering voor je. Lieve groetjes en doe voorzichtig.

Jo

Wat een mooi verhaal weer !! Groetjes Jo ?‍♀️

Miep

Ha Mia, hartstikke leuk verslag en daardoor word je nieuwsgierig naar het gebied. Heel apart dat je na al die bezoeken nog steeds iets nieuws kunt ontdekken. Die mooie fiets maakt je bereik natuurlijk ook groter. Ik kijk uit naar je nieuwe ontdekkingen. Heb het goed en blijf genieten.

Hanni

Wat een leuk verhaal weer over van wat je tot dusver hebt beleefd en gedaan met als uitvalsbasis Baarle Nassau. Met nog een flink aantal dagen te gaan daar kun je nog heel wat leuke dingen en uitstapjes plannen, ik volg je in gedachten en op papier.

Harry

Mooialje verhalen te lezen veel plezier en geniet

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!