miaopstap.reismee.nl

Fietsen en meer

Hallo allemaal,

Hier ben ik weer vanuit Baarle Nassau.

Hoop dat iedereen gezond is en genieten kan van het mooie weer. Geniet ervan, voor je het weet zitten we weer onder de Kerstboom.

Zaterdag, 21 augustus, afgesproken met vriendin Marlies om het museum De Pont in Tilburg te gaan bezoeken. Ik op de fiets over het Bels Lijntje, Marlies geboren in Tilburg, nu op bezoek bij familie, kende het oude gebouw van de wolspinnerij, waren er veel in die tijd, nu een museum voor hedendaagse kunst.

De Stichter en naamgever van het Museum is de jurist en ondernemer JAN DE PONT, ( 1915-1987) Hij bepaalde kort voor zijn overlijden dat een deel van zijn vermogen moest worden ingezet ter stimulering van de hedendaagse kunst.Toen werd besloten om de voormalige spinnerij om te bouwen tot een museum. sinds de opening in 1992 is de collectie gegroeid tot meer dan 800 werken van ongeveer 80 (int) nationaal gerenommeerde kunstenaars.

Het museum is gevestigd aan het Wilhelminapark en de verbouwing ervan duurde anderhalf jaar en voortdurend wordt er uitgebreid.
Als je van aparte en abstracte kunst houd is het een aanrader…vooral met de geschiedenis erachter is het apart om daar rond de lopen en mooi of niet mooi te vinden. Genoeg gezien dan is er een nog mooie tuin en restaurant en natuurlijk een museumwinkel. Was een leuke dag… terug naar Baarle raakte de weg kwijt…haha maar via een omweg raakte ik toch weer in Baarle En kon ik nagenieten van deze dag.

Maandag 23 augustus besloten om toch de Wortel kolonie nog eens op te zoeken en hopelijk was het nu open… het weer was redelijk, droog niet te warm, ik wilde het Bezoekercentrum van binnen bekijken om zo meer te zien en te lezen over de Landlopers en strafinrichting enz. Dat heb ik een beetje beschreven de vorige keer.

Via een mooie route, alweer, door bossen en de Merkseplas, even een stop gemaakt voor de lunch en dat was in de buurt van de Wortelkolonie. Aangekomen in het gebouw, wat een vroeger een varkensstal was, zag je een overzicht met foto’s en heel veel info hoe en waar en wat een landloper is, vertelt, vaak digitaal, je zag foto’s, van de landlopers, kon ze omdraaien en lezen wat voor een persoon dat geweest was… heel heftig, en zag ook dat er veel zelfmoorden zijn gepleegd.
Wat zijn nu landlopers vroeg iemand van de bezoekers? Ze waren in ieder geval niet geliefd. Men was bang voor diefstal en ander crimineel gedrag en hun aanwezigheid werd vooral in de 19e eeuw niet meer getolereerd en hun manier van leven kon op afkeuring rekenen van de burgerij. Vandaar dat er een wettelijk verbod kwam en werden zwervers en landlopers opgepakt en weggejaagd. soms kwamen ze terecht in gevangenissen en werkkampen of inrichting . Nu is er ook nog een gevangenis en opvang voor Illegalen, zover ik weet dan. Meer of heel veel kan je lezen op Wikipedia.
Waar ik wel aan moest denken, op mijn terugweg langs mooie landwegen omringd door mooie bomen dat heel die omgeving, land en bomen allemaal door die mensen zijn bewerkt en aangeplant. Dus daar geniet iedereen nu van. Je gaat met andere ogen kijken en genieten.

Dinsdag 24 Augustus, een mooie route gevonden , naam is de Bockenreydersroute. nou ik was benieuwd… De Herberg de Bockeneyder bij Esbeek zou een gezellig iets moeten zijn waar je heerlijk kan lunchen enz… het is gelegen in prachtig gelegen tussen bossen van het landgoed De Utrecht. In de herberg wordt je mee terug genomen naar de tijd dat te bokkenrijders op rooftochten gingen. (Stelletje rovers dus) De herberg is ongeveer 80 jaar oud en ademt de sfeer van vroeger, dus was ik nieuwsgierig hoe dat er van binnen uit zou zien.

De route zag er mooi uit.. bijna 50km, retour, moet te doen zijn… ik fietste langs Poppel, België weer in en uit, en door velden en wegen en uiteindelijk belande ik bij de ingang van de Herberg.

Stonden veel mensen te praten en het bleek vandaag wegens familieomstandigheden te zijn gesloten. niemand wist waarom maar later bleek dat er iemand plotseling was overleden. Heel triest is dat.
op zoek dus naar een andere eetgelegenheid.. met mij deden dat meerdere vandaar dat het op de nabije locatie , 2 km verder, druk was. Was wel een mooie lokatie, nieuw met een mooie tuin en alles werd daar Bio gemaakt. Binnen was afgesloten, buiten wachten, maar ik had geluk , omdat je alleen bent krijg je snel een plaatsje en ik bofte want aan een hele lange picknick tafel zaten 2 personen en ik kon daar plaatsnemen… hahah ver uit elkaar. Zij bleken uit Rotterdam te komen maar paste op het huis van hun zoon daar in de buurt… fietste niet maar reden rondjes met de auto. Dat is wel jammer want met de fiets of lopend kom je toch op de mooiste plekken, mijn menig hoor.

Na een heerlijk courgette soepje met brood, de mooie tuin bewonderd en weer opgestapt… dwars door het Landgoed Utrecht, bossen en bossen, richting Ravels en Weelde richting Baarle… moe maar weer heel voldaan, het bos ingelopen met PUK, daarna eten maken en voetjes omhoog om niets meer te doen….

Vandaag is het rustdag en morgen weer op stap! Denk ik…

Dank weer voor alle lieve reacties.

Lieve groet, Mia











Reacties

Reacties

Sylvia Ringeling

Tjee wat een prachtig indrukwekkend verhaal
Heb genoten
Op naar de volgende uitdaging
Lieve groet ?

Annie

Mia wat heb je weer veel gezien heerlijk die routes en wel lekker weer.^Gisteren 2 zusjes geweest een uit en Hengelo en andere Hupsel was erg gezellig zolang niet gezien waren met de Valys.Vandaag worden er spullen gebracht voor de renovatie de herrie is begonnen Mia liefs en genieten .
.

Henk

Mooie tochten mia . Genieten maar .
Ga over paar dagen heidetocht maken in de buurt van Haaksbergen .
Even plannen
Gr

Miep

Wat een mooie tocht heb je weer gemaakt, heel wat anders dan mijn tocht vandaag over knsm eiland in amsterdam. Wat kunnen mensen toch op verschillende plekken wonen. Geniet nog maar van die mooie Brabantse natuur.

Nel Schanzleh Hoi Mia heb weer genoten van je verhaal. Je hebt een hoop gezien en genoten van het weer.Dat is naar dat iemand zo plotseling overlijdt. Hoop dat nooit meetemaken. Mia goed dat je zo'n rustdag neemt.Groetjes en heerlijk genieten

.

Nel Schanzleh

Mia ik weet niet hoe het komt dat het bericht zo lang gerekt

Jo

Groetjes uit Schriesheim ?‍♀️

Amanda

Wat kan je dat toch prachtig vertellen, je neemt ons echt mee op je tocht.
Leuk om de geschiedenis te horen van sommige locaties.
Geniet nog even voor je het weet zit je weer thuis.

Hanni

Steeds als ik jouw mooie en leuke reisverhalen lees over je belevenissen en activiteiten, voel ik me een lui persoon. Ik zou willen dat ik jouw energie zou hebben, maar al lezende reis ik met je mee en geniet op de achterhand. Ongetwijfeld zal je voor de resterende tijd die je in Baarle Nassau bent nog meer mooie tripjes gaan bedenken, geniet er maar van.

HANNY EN HENK

Goede morgen Mia.
Alweer een week voorbij. Alles nog oké?Je verslag met plezier weer gelezen.
Zo dacht ik je kan wel door gaan als reisleidster. Zoveel weet jij van topografie............Maar boekjes en folders e.d......Ik zie je al met een bus vol inclusief een leuke chauffeur hahaha.Misschien voor later als het fietsen een probleem gaat worden. MIA een goed weekend en geniet nog van alles!!!!!Liefs en groetjes. Tutti Frutti.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!