miaopstap.reismee.nl

Nieuw Beertha

Goedemorgen allemaal

op de eerste plaats allemaal dank voor jullie lieve reacties!
Gisterenavond geen bereik van WiFi , kon ik geen bericht plaatsen.. nu even snel voor alles weer wegvalt .
omstreeks 17.00 aangekomen in Nieuw Beertha ..en overnacht in een caravan die in een mooie droge oude schuur staat..

Hartelijk ontvangen door een lieve hond en de gastvrouw .. kon meteen.. gezellig en veel verhalen gehoord over het dorp .. dat kan ik nu nog niet vertellen maar heb snel een stukje gekopieerd uit Wikipedia over de geschiedenis v het dorp..

de treinreis ging goed en met de sprinter is het maar ruim 3 uurtje naar Groningen .. druk in Groningen maar ben direct begonnen aan mijn tocht .. onderweg wat gegeten.. overal zag ik in de weilanden de omgekeerde Nederlandse vlag staan met boze teksten erop, triest het bord met de tekst, koeien te koop en zijn land ook. Had een mooie route uitgezet langs het water, dan weer bos en dwars door de landerijen. En had wind achter dus het ging heerlijk!

Nu moet ik stoppen ., ga ontbijten en op weg naar Emmer Compascum.. vanmorgen om 05.00 werd ik wakker door de regen en de loeiende koeten.. is weer eens wat anders dan vogeltjes..
De poncho bij de hand houden maar en gaan!
hoop dat ik vanavond een  betere verbinding heb..

Sorry v de rare teksten maar het gaat niet anders..

liefs mia

Begintijd tot medio 19e eeuw

Nieuw Beerta is een dijkdorp, ontstaan na de voltooiing van de Schanskerdijk in 1657, op de plek van het verdronken dorp Wynedaham. In 1509 stond bijna het gehele Woldambt onder water. Het water was zo ver opgerukt, dat de kerk van Beerta verplaatst moest worden. Na 1509 begon men het land weer in te polderen. In 1665 was de bevolking van de Beertster Hamrik zo toegenomen, dat er een eigen kerkelijke gemeente gevormd kon worden. De grond was mogelijk nog niet goed ingeklonken want het eerste kerkgebouw uit 1666 moest al in 1689 worden afgebroken. Door een pestuitbraak in dezelfde tijd kon men pas in 1696 een nieuw gebouw neerzetten. Omstreeks 1770 werd een toren toegevoegd. Halverwege de 19e eeuw voldeed het gebouw niet meer. In 1856 bouwde architect en aannemer E. van der Voort uit Winschoten een nieuwe kerk die, om de graven te sparen, verder westelijk op het kerkhof werd geplaatst. (bron: website kerk Nieuw Beerta)

Hulppostkantoor
Het dorp krijgt per 1-2-1851 een hulppostkantoor.

Opkomst en neergang van de 'Graanrepubliek'
De bloeitijd van het dorp ligt in de midden van de 19e eeuw. De fraaiste boerderijen dateren uit die periode. In de 19e eeuw komt namelijk met de stijgende graanprijs de akkerbouw in dit gebied op. De boeren profiteren hiervan en worden schatrijk. Deze rijkdom is nog te zien aan de grote boederijen die deze ‘herenboeren’ hebben laten bouwen. Vanaf het eind van de 19e eeuw treedt het verval in. Dat gaat gepaard met een felle strijd tussen landarbeiders en boeren. De tegenstelling tussen de boeren en de landarbeiders wordt steeds groter. De lonen worden laag gehouden en de werktijden zijn lang (56 uur per week). De mechanisering van de landbouw zorgt er nog eens voor dat veel arbeiders overbodig worden en worden ontslagen.

In 1929 vindt in dit gebied de grootse landarbeiderstaking plaats die Nederland gekend heeft. Er wordt ruim 5 maanden gestaakt door arbeiders uit het Oldambt. De lonen zijn door de dalende graanprijzen steeds verder gedaald naar het niveau van voor 1914 en de arbeidstijd is verhoogd naar 56 uur. De stakingen worden hard neergeslagen. Stakers worden door hun werkgevers aangeklaagd en uit hun woning gezet. Onder invloed van deze sociale tegenstellingen groeit de aanhang van de Communistische Partij in dit gebied sterk. De - overigens onbewoonde - Hamer en Sikkellaan, die loopt ten westen van Nieuw Beerta naar de buurtschap Kostverloren, is een van de herinneringen aan deze tijd. Het verhaal over de welvaart die het graan in de 19e eeuw brengt in het Oldambt en de opkomst van het communisme is prachtig beschreven in het boek van Frank Westerman: De Graanrepubliek. Omdat het dorp qua werkgelegenheid geen alternatieven heeft te bieden, is een groot deel van de arbeiders uit de streek weggetrokken.

Hanny en Henk

Goedemorgen Mia. Ik zie je alweer gaan.Weer of geen weer. Toch een rit van ongeveer 50 km......naar Emmer-Compascuum.Veel plezier. Liefs van ons. Tutti frutti.

Mike

Veel fietsplezier ,??

Ad en Ria

Veel plezier!

Jo

Goede en plezierige tocht ?

Rob en marieke

Ook dit word een mooie dag ma!

Hanni

Ook voor vandaag een heel goede tocht gewenst, met hopelijk ook de wind in de rug. Ga er maar lekker tegenaan en geniet van alles moois en route.

Henny

Hoi Mia veel fiets plezier en weinig regen

Martha

Goede morgen vroege vogel,
Ook ik wens je vandaag veel fietsplezier,
En hopelijk blijft het droog.gr?️

Nel

Leuk om je belevenissen te lezen.Hoopdat deze dag succes vol verloopt.Hoop dat je niet te veel regen krijgt.Veel fietsplezier en op naar je volgende slaapplek.Groeten van mij

Monique

Je bent weer lekker op weg lees ik.
Geniet er maar van.
Gr

LENIE

Leuk,te horen de belevenissen die je tegen komt onder weg.
Veel pezier!