miaopstap.reismee.nl

Kortgene, Zeeland

Hallo trouwe meefietsers,

Vanuit Kamperland vertrokken om een rondje Noord Beveland te doen langs de Westerschelde En door te gaan naar Kortgene. Het was wel heel erg fris vanmorgen in het tuinhuis…brrrr en ik was blij toen de zon tevoorschijn kwam. Warmte!,,,

Wat was het een mooie dag, zon, wolken maar wel een frisse maar zachte wind. Omdat het maar een korte afstand was had ik de tijd om vaker af te stappen en te genieten van de omgeving, mooie foto’s te maken van de mooie luchten, water en landschappen… zo rustig en kalm overal… het is niet voor te stellen dat er dichtbij een oorlog aan de gang is… koester deze vrede maar, denk ik dan.

Vanuit Kamperland door het landschap gefietst, wegen omringd met akkers, af en toe maisvelden waar vrolijke stroken bloemen gezaaid waren..een lust voor het oog!

Het eerste dorp was Wissenkerken, een dorp met een inwonersaantal van1.175 maar dat aantal is van een aantal jaren terug dus of het nog klopt is onzeker.

De twee stormvloeden in 1530 en 1532 teisterende Noord Beveland en bij de laatste storm werd Wissenkerke weggevaagd. Alleen de Kerktoren bleef behouden.
In 1652 werd het gebied weer ingepolderd. De dijk rond de Wissenkerkepolder werd gesloten en het huidige dorp werd aangelegd volgens een grondplan met haaks lopende kavels.

Vanuit Wissenkerke helemaal bovenlangs dicht langs de Oosterschelde was het geweldig fietsen met op de achtergrond de Stormvloedkering brug, en later zag ik de Zeelandbrug, beide bruggen een al keer met de fiets overgegaan en dat was een bijzondere ervaring.

Vanuit Wissenkerke verder op de dijk naar Colijnsplaat, daar heb je het mooiste zicht op de Zeelandbrug… toen ik daar zo zat te genieten kwam er een gezin aangelopen en een van de jongens had een drone bij zich en liet hem over de Oosterschelde en landschap vliegen en mede daardoor raakte wij aan de praat… waren op vakantie, een huis gehuurd aan de zee, kwamen uit Rotterdam, moeders had veel te praten de mannen hielden wat afstand…toen we afscheid namen had ik veel ziektebeelden gehoord enz… en toch was het leuk!
Vanuit Colijnsplaat verder langs de dijk en even van de dijk af, passeerde ik het Dorp Kats…zo klein, was ik dus zo doorheen en verder weer de dijk op tot het uiterste puntje van Noord Beveland…alleen op de wereld… dat gevoel dus.

Daarna dwars door de landschappen richting Kortgene en omdat ik geen visliefhebber ben maar plots had ik zin in Kibbeling … er was een kleine markt waar een visman uit Yerseke stond met visgraat en het rook heerlijk… dus geprobeerd…op een bankje voor de Kerk opgegeten en het was zooooooo lekker…daar kan Volendam niet aan tippen, hahaha

Verder was er niet veel te doen, alleen wat vakantiegangers die op terrasjes zaten en ijsje kochten, ik ook, als toetje, haha toen werd het tijd om het overnachtingsplek op te zoeken… was 200mtr verder.

Weer hartelijk ontvangen en ik bof weer want ik ben de enigste op een heel appartement met alles erop en eraan…hier kan ik uitrusten om morgen naar het Veerse meer te fietsen, is maar ongeveer 15 km om daar vrienden te ontmoeten en bij te praten.

Ik hoop dat jullie het nog even volhouden over 5 dagen ben ik weer thuis, denk ik..haha dus tot morgen als ik er tijd voor heb anders 1 dag later…

Fijn weekend en tot horens,

Lieve groet,

Mia





Reacties

Reacties

Henk

Mooie tocht en Zeeland altijd oké . Zorgen dat de rest ook zo goed gaat , groetjes en nog veel plezier .

ad en Ria

Ga zo door, met plezier hebben!

Rob en marieke

Gaat lekker hè ma. Geniet ervan???

Jo

Lekker visgraatje gegeten ? Bijzonder hoor wat jij meemaakt groetjes ?

Lenie

Je reis nog steeds met
Plezier,heel erg leuk om te lezen
Dag

Nel

Goedemorgen Mia weer je reisverslag gelezen waarom ben je geen schrijfster geworden het leest zo fijn je berichten. Wat is ons land mooi als je er oog voor hebt.Je treft het ook heel erg met het weer en de slaap gelegenheden.Fiets maar lekker nog 5dagen enkom gezond weer thuis.Lieve groetjes van mij

Hanni

Je hebt er weer een lekker end op los gepeddeld en gezien onderweg. Aan de hand van je verhalen reis ik een beetje met je mee, ook al ik zit lui thuis. Ga nog maar even zo door en blijf genieten en gezond.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!