miaopstap.reismee.nl

Van Leerdam naar Amsterdam

Dag lieve allemaal,

Zo het zit erop en nu ben ik ook weer happy thuis te zijn, in eigen bed te slapen, helaas lukte dat de eerste nacht niet, waarschijnlijk zat ik nog vol met energie …. Vannacht lukte het beter en heerlijk uitgerust opgestaan om met frisse moed de dagelijkse beslommeringen weer op te pakken. Valt niet mee als er een aantal alles voor je werd gedaan, nu weer boodschappen doen, koken en afwassen enz. Dat gaat nog een aantal dagen duren voor ik weer in mijn ritme kom.

Vanuit mijn heerlijke slaapplaats in Leerdam, prima ontbijt, uitgezwaaid door de gastvrouw, weer vertrokken voor de laatste route van deze mooie fietstocht. Nog even getwijfeld om de trein te pakken… maar kom op Mia, de laatste 80km lukt ook nog wel en het geeft toch een beter gevoel als je het helemaal afmaakt…

Deze laatste tocht was echt een schitterende route langs de plaatsen, Schoonrewoerd, Hei-en Boeicop,door droge velden, moet echt gaan regenen voor het land, was nu duidelijk te zien dat het uitdroogt en verbrand.

En zo raakte ik in Vianen, daar was ik nog nooit nog geweest en is dat een gezellig stadje, de markt midden op het plein was nog erg rustig, ik zag een leuke winkel met terras, tijd voor de koffie met iets lekkers.. en daar raakte ik in een leuk gesprek met een mevr die er werkte bij het VVV kantoor (dat in het winkeltje was)

Ze vertelde en vroeg veel over mijn fietstocht en haar verhaal was dat ze ook veel had gefietst, ook in het buitenland, met haar nu overleden man en werkte nu als vrijwilliger bij de VVV.
Ze vertelde veel en ik nam mij voor om dit stadje met de trein een dagje te gaan bezoeken en te bekijken.

Vianen is een stad en voormalige gemeente in de gemeente Vijfheerenlanden, in de provincie Utrecht.

In 1336 gaf Willem van Duivenvoorde, de bouwheer van Vianen met zijn vrouw Helilich van Vianen de eerste stadsrechten aan Vianen. Willem legde Vianen aan als vestingstad.

De stad heeft verscheidene verdedigingswerken, zoals de stadsmuren en de Lekpoort, ( daar ben ik onder door gefietst) Nog niet lang geleden in november 2020 werden bij graafwerkzaamheden aan de stadsgezicht aan de Blauwpoort negen skeletten gevonden. na onderzoek werden meerdere skeletten gevonden en het bleek duidelijk dat er sprake was van een massagraf.
In december werden er 71 skeletten gevonden, en later nog 10 extra skeletten gevonden. Na onderzoek bleek dat de skeletten toebehoorde aan soldaten die gesneuveld zijn tijdens de eerste Coalitieoorlog van 1792 - 1797. Waarin zij aan zij hebben gevochten tegen de Fransen. Genoeg nu hè…alles terug en veel meer uitgebreid te lezen in Wikipedia.

Na de koffie en dit leuke gesprek weer verder met de tocht, en het werd een mooie fijne tocht, wel warer er veel fietsers, de temperatuur liep aardig op. en dan is het windje heerlijk… na Vianen met een leuk pontje de Lek overgestoken , daarna richting Nieuwegein, Vleuten en Maarssen, langs de Vecht, zo mooi… Breukelen, Nieuwersluis, Loenen aan de Vecht, Loenen, Baambrugge, Abcoude, Duivendrecht en tja, dwars door de stad , verschrikkelijk druk, en toen was het oppassen geblazen, ik dacht nog het zal mij toch niet gebeuren dat ik hier van de fiets aftreden wordt! Dus het werd heel langzaam kris kras door de stad Amsterdam en arriveerde heelhuids bij het de pont naar de overkant, Amsterdam Noord, en slaagde ik zucht van verlichting dat ik uit de drukte was… na weken door landerijen, polders gefietst te hebben is fietsen door een drukke stad echt een overlevingstocht!
Het gaf weer een fijn gevoel dat alles herkenbaar werd en arriveerde zo mijn plekje waar ik met een goed gevoel een koud drankje nam en kon bijkomen en afkoelen van deze mooie tocht!

Volgende week ga ik met de foto’s aan te gang, nog even alles laten bezinken en foto’s uitzoeken… dan volgt er een email met de foto’s … als je ze wilt bekijken of commentaar kan geven bij de foto…

Lieve vrienden, ik heb genoten van deze tocht en ik hoop dat jullie het leuk vonden om zo Nederland te leren kennen op plekjes waar je niet zo snel naar toe zou gaan enz… op naar de volgende trip? Misschien in het najaar? Ik hou jullie op de hoogte! Iedereen die heeft meegelezen en reacties gaven wat ik zo leuk vond, net of jullie heel dichtbij waren, steuntje in de rug gaven en zo weer door kon gaan tot het einde van deze tocht.

Mijn dank is GROOT!

Lieve groet,

Mia








Reacties

Reacties

Marlies

Wat heb je datgoed gedaan Mia! petje af hoor.
Leuke verslagen ook, ik ben benieuwd naar je foto´s.
Geniet weer van het thuis zijn.

Nel

Hoi Mia goed om te lezen dat alles goed gegaan is. Ik vind het ongelooflijk wat je allemaal gedaan hebt.Mijn complimenten. Fijn dat je weer thuis bent wat is Amsterdam toch druk he je moet zo oppassen want ze rijden je zo van de sokken. Lekker genieten en je kinderen kunnen trots op hun moeder zijn. Groetjes en tot ziens

Ria

Fijn dat je weer goed thuisgekomen bent.
Ik heb je mooie verhalen allemaal gelezen.
Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en het plezier wat jij beleefde.
Petje af voor jou.
Ik wacht je foto’s af.
Nu genieten thuis.
Lieve groet Ria.

Miep

Lieve Mia, je bent geweldig. Tot ziens.

Jo

Top Mia, wat een geweldige fietsreis was dit weer. Ik zou het je niet na kunnen doen. Goede tijd nu thuis en lieve groet van mij. ?

HANNY en HENK

Pluk de dag...goedenmorgen Mia..ben je al wat bijgekomen..lichamelijk..maar van wat je allemaal beleeft hebt is het nog een tijd nagenieten..je reisverhalen..de routes door het mooie Nederland..alles..wij hebben meegenomen.. dank..je bent geschikt voor "reisleider "..een goed weekend..en een lieve groet. Tutti Frutti. H en H....foutje....moet meegenomen zijn..hoe kan dit..de letter T komt niet door..nou ja..

Martha

Goede middag Mia,
Nou je mooie fietsreis zit er weer op
En genoten van je reisverslag,wij hebben ook laatst naar Loenen en Bambrugge en Abcoude gefietst en door het centrum van Amsterdam en ja je moet ogen van voren opzij en van achteren hebben want het Krist krast langs je heen. Ja dan zijn de dorpen met rustige landerijen heerlijk om te fietsen. Maar welkom thuis en zeker heerlijk nagenieten van je mooie fiets reis. Gr en nog een fijn weekend.??

Ad en Ria

Welkom thuis en tot hoors! knap gedaan mia!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!