miaopstap.reismee.nl

Ermelo

Hai allemaal,

Nu ik dit zit te schrijven in mijn onderkomen in Ermelo, zeer gastvrije mensen, genoeg gespreksstof onderling, barst het onweer los in Ermelo.
Plotseling is het pikdonker maar in de verte zie ik ook nog de knalrode zon ondergaan.

Vanmorgen uit Hattem vertrokken, na een heerlijke nacht op de woonboot geslapen en een heerlijk ontbijt gestart met een klein beetje regen, poncho aan en afwachten wat het gaat worden… onweer was voorspelt maar zo zag het er op dat moment niet uit….na ongeveer 30 min was het al helemaal droog en het zonnetje probeerde tevoorschijn te komen… dus poncho uit en wat echt het fijnste was…bijna geen wind en ook nog achter of opzij! Dan kan je heerlijk genieten van de mooie omgeving, en dat was het zeker… had een mooie route uit gezet… langs de rand van de bossen en landerijen, kleine dorpjes gepasseerd, zitten en kijken om me heen… of ik geen wolf zag, daar was ik wel bezorgd om… dus ging ik hard zingend door het bos… haha …

Nunspeet even gerust, koffie enz..daar na richting Elburg en Winterswijk…. En nog steeds droog, bewolkt maar steeds droog en acht windje.

Via Winterswijk belandde ik in Ermelo waar ik best vroeg in de middag kwam, veel te vroeg om naar mijn overnachtingsplek te gaan… Ermelo is nog een dorp, heb ik mij laten vertellen, ben het museum in gegaan…en daar ging het vooral over het Kasteel in Staverden.

Sinds 1299 ligt er een kleine stad , met stadsrechten, in de prachtige bossen in de gemeente Ermelo, Graaf Reinoud1 van Gelre verleende namelijk in dat jaar stadsrechten aan de nederzetting Staverden met de goedkeuring van de Duitse keizer Rudolf van Habsburg.

In de Middeleeuwen mochten leenmannen het landgoed bewonen. Zij hadden het recht gekregen om het gebied te bewaken. Zij waren verplicht om witte pauwen te houden. Deze pauwen waren het symbool geworden van de graven van Gelre en de staartveren van deze vogels sierde het zegel van de helmen van de graaf.het kasteel heeft daarom ook de De Witte Pauwenburcht genoemd. nu lopen er nog steeds witte Pauwen te pronken in het park rond het kasteel. Het kasteel is vele malen verbouwd en verfraaid en opgekocht door een rijke Koopman uit Amsterdam, Jan Rudolf Kemper. In Ermelo zie je in winkels, pleintjes, nu pauwenveren, pauwen als beeld enz…

Bovenstaande allemaal gelezen in het Museum en filmpjes bekeken… zo leer je nog eens wat… haha maar zeker de moeite waard om eens het Kasteel en omgeving te gaan bezoeken… Toch een mooie omgeving en de moeite waard…

Nu even lekker relaxen en morgen, hoop ik dat het onweer en regen ook in de avond komt zodat ik veilig op de fiets mijn route af kan maken… anders is er hier heel dichtbij de NS!!

lieve groet en tot in Amsterdam,

mia









Reacties

Reacties

Mike

Mooi op tijd binnen, morgen ook pas ergens in middag pas regen dus meeste zou je droog kunnen fietsen.
Weer genoeg gezien he. Lijkt de mobiele VVV wel
Goede reis weer morgen

Xxx

HANNY EN HENK

Hoihoi. Het weer was vandaag ietsepietsie beter. Hier scheen vanmiddag de zon..vanavond wat onweer.Maar is het een vergissing....bedoelde je Harderwijk..i.p.v. Winterswijk?? Verdwaald??haha..Deze dag heb je toch weer beleefd..en genoten..Mijn topografie wordt weer wat opgevijzeld door jou leuke verslagen. Voor straks een goede nachtrust..En wat is er voor morgen gepland?l

HANNY EN HENK

Veel groetjes uit Tutti Frutti dorp. He en Ha.

Rob

Veel plezier Mia ?

Miep

Zeg Roodkapje waar ga je henen, zo alleen enz. Dan komt de wolf maar niets aan de hand. Leuk je verhaal, ben je ook in Elburg geweest? Dat is echt de moeite waard en ik ben benieuwd waar je nu bent, blijf maar uitslapen want vannacht onweer voorspeld. Goede reis! Dag Mia

Nel

Goedemorgen Mia er was iets verkeerd gegaan met mijn bericht dus nu opnieuw. Je hebt gelukkig gisteren goed weer gehad.Hoop vandaag ook. Weer veel gezien maar gelukkig geen wolf. Het was hier gisteren avond heel eng met dat onweer heb nog nooit zo'n donkere lucht gezien.Veel fiets plezier vandaag en hopelijk goed weer.groetjes en doe voorzichtig

Hanni

Nu nog het laatste stukje van je fietstocht tot een mooi einde brengen. Toch veel gezien en beleefd onderweg om aan terug te denken wanneer je weer thuis bent. Nog even op de pedalen met hopelijk droog weer op een mooie route.

Jo

Leuk al die wetenswaardigheden. Je bent een geschiet schrijver aan het worden. Lieve groet en goede thuis reis. ?‍♀️?

Sonja

Echt top dat je dit heb kunnen doen.
Het genieten lees je.
Inmiddels ben je weer terug op stok, met een mooie fietstocht in de benen.
Dank je wel voor je mooie verhaal.
Veel geleerd???

Harry

De plaatsen die jij bezoekt heb ik in verleden met rietje oook gefietst het is daar prachtig dus geniet ervan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!