miaopstap.reismee.nl

Zwitserland en Italië..

Hoi allemaal,

Gisteren zijn we net over de grens naar Zwitserland gereden, helaas regen en koud in de ochtend, en in het plaatsje, wat een ander plaatsje was dan de bedoeling was, aangepast aan de weer, maar er was niets te beleven..ook daar alles dicht…weinig verschil dus .. 1 winkel was open waar je wel je geld kwijt kon door allerlei souvenirs aan te schaffen als je dat wilde, verder het dorpje doorgelopen, uitgestorven, klein kerkje bezocht, zijn hier overal open… kaarsje aansteken en wensen dat we niet het ravijn in storten, haha want het was best een enge rit, heel veel steile haarspeldbochten met net genoeg ruimte om de bocht te nemen, petje af v onze goede Chaffeur!
uiteindelijk in een klein delicatessenwinkeltje koffie drinken en wat opwarmen… het spannende was wel de grens passeren weer naar Oostenrijk.. grenswachters kwamen de bus in… paspoorten controleren en en onder de banken en in tassen kijken of we niet teveel drank en sigaretten bij ons hadden of?

Weer aangekomen, in de middag, ging warempel de zon schijnen… wahhhh heerlijk en nu dus eindelijk wat meer tijd het plaatsje Phunds bekijken…klimmen en dalen… mooi schoon hier, niets open… veel wilde riviertjes door de straten, kerkje hier en daar.. straatje in en uit.. en plots stond ik voor een klein huisje, werkplaats, waar het buiten vol stond met beelden die allemaal uit het hout zijn gemaakt…helaas was de werkplaats gesloten, jammer, ik had het graag van binnen bekeken… weer verder lopen en plots zag ik een uithangbord museum,ha leuk, deur stond open, naar binnen, trap op maar verder kwam ik niet.. dan maar verder lopen, was toch heerlijk weer en het werd zelfs warm… bij een benzine station langs een weggetje was een winkeltje, even binnen kijken en plots kreeg ik zin in een ijsje! Gekocht en buiten op een bank in de zon zitten smullen.. er kwamen meer mensen bijzitten, Oostenrijkers, werkmensen en het werd het best gezellig daar op het bankje in Oostenrijk! Wat de zon al niet doet!

Vandaag in de ochtend, vertrek 10.00 uur over de grens naar het verzonken dorp het Reschenmeer te gaan bekijken. Het meer wordt tijdelijk leeggepompt om het reservoir te repareren… het verhaal is, dat het ontstond eind jaren veertig na de aanleg van een stuwdam, die aangelegd werd voor het opwekken van elektriciteit.Het werd een enorme en financieel belangrijke operatie die destijds ten koste ging van het dorpje Curon. Ruim 100duizend huizen gingen tegen de vlakte, veel land moest onder water worden gezet en de aanhoudende protesten van de omwonenden haalde niets uit en zo werden meer dan 150 families van hun bestaansbasis beroofd. Alleen de klokkentoren bleef over en steekt tot op de dag nog boven het water uit!
Het is nu een toeristische trekpleister, in de zomer kan je er een boottocht naar toe maken en in de winter kan men over het bevroren water ernaar toe lopen. Helaas konden we geen v beide. Wel nog een flinke klim gemaakt naar een kerkje, koude wind en regen, deed mij even aan de tocht naar Santiago denken…helaas kerkje dicht haha… maar oké prachtig uitzicht! Niet iedereen deed of kon dit en bleven in de bus zitten mopperen haha … maar ik vond het wel iets hebben…

Morgen gaan we weer naar op stap, dan heel de dag, vroeg weg en laat thuis, naar de Plaats Merano in Italië, en daar is het morgen volgens de weersverwachting 19 a 20 graden… top! Merano schijnt een bruisende stad te zijn …laten we hopen dat het zo is!
Tot nu toe verloopt alles perfect.. het Hotel is prima, heerlijk eten elke avond.. veel keuzes… vlees of vegetarisch.. enz.. lieve mensen …

En vanmorgen om 07.00 lag ik in het zwembad, stoer hè..

Bedankt allemaal mensen en tot…

Lieve groet,

Mia

Melissa

Wat fijn dat je lekker op de been bent maar wat een tegenvaller dat er zoveel dicht is. Hopen dat het morgen beter is in Italië.

Fijne dag nog!

Nel

Hallo Mia wat jammer toch dat er zo veel gesloten is zelfs de kerk?.Ja ik vond die bergritten in Zwitserland soms ook eng vooral als het mistig is.Gelukkig dat jullie een goed hotel hebben en het eten goed is.Maar hopelijk is het morgen in Italië beter winkels en kerken open.Genieten morgen dan zullen jullie bij de douane wel weer gecontroleerd worden.Mia veel plezier en groetjes uit Amsterdam

Howard Ommel

knap hoor ik word al moe van als ik denk wat jij allemaal doet dus dat mooi verslag kan ik lekker meegenieten en de foto's ook veel succes en blijf heel dus dat....xxxx

Mike

Jammer dat het geen mooi weer is, ,zolang je maar kan geniete van de mooie omgeving verder.
Als je terug bent is het lekker warm iig

Mike

Jo

Wat een mooi bericht, nou ja niet wat het weer betreft. Maar jou schrijven bedoel ik. Groetjes !!?‍♀️

Hanni

Ondanks het minder goede weer tot nu toe en het feit dat niet alles open is, heb je toch al met al mooie dingen kunnen zien en gelukkig, met jouw karakter, ga je niet in de mopperstand als niet alles mee zit. Merano waar je vandaag naar toe gaat, is mooi, en bekend om zijn glascultuur. Dus bij deze wens ik je daar een mooie en hopelijk ook een zonnige dag.

Abeltje

Ik was een paar dagen achter met jou verhaal te lezen. Mooi verhaal maar jammer dat er zo weinig open is en de weergoden mogen ook wel eens hun best doen en de zon wat meer laten schijnen.
groetjes Abeltje

Amanda

Wat jammer dat er zoveel dicht is en je dus weinig goed kan bekijken. Ook jammer van het weer, ik hoop dat de laatste dagen toch nog de zon gaat schijnen.
Hoe gaat het met het knie, is al dat lopen niet teveel voor je?

Sylvia Ringeling

Mooi verhaal maar inderdaad jammer dat bijna alles dicht was
Nou vandaag vast beter. Mooie dag en mooi weer

Tannie Rutz

Wat een mooi verhaal.
Jammer dat alles dicht was.
Veel plezier verder.

Annie

Mia niets meer van je gelezen of heb je ook geen tijd om te schrijven ?Hoop dat het goed gaat en je het gezellig hebt liefs