miaopstap.reismee.nl

Lech

Een schitterende dag vandaag ondanks af en toe wat regen, maar dat was dan meestal als we in de bus zaten,

Het was de eerste kennismaking met de Alpenwereld, en het Lechdal, waar de rivier de Lech, een van de wildwatervaren, die door de rivierbedding met talloze zand en grindbanken stroomt.

Het dal wordt geflankeerd door beboste hellingen en heel imposante, bergtoppen tot 3000mtr hoog…en die hoogste zijn dan bedekt met sneeuw…indrukwekkend en je blijft je verbazen over deze mooie natuur… hier en daar ook watervallen… Het Lechdal is vrij gebleven van het massa toerisme en het houtsnijwerk heeft hier een lange traditie… dat is ook hier en daar te bewonderen aan de mooie beelden die uit boomstammen zijn gesneden En langs de weg staan.

En Lech is de bekende plaats waar de Koninklijke familie elk jaar komt skiën, Het Hotel waar men altijd verblijft is gesloten dus konden we het niet binnen bekijken, Maar dat is het nadeel van deze reis… alles is gesloten! het seizoen start pas in Juni en dan gaat alles weer open! Wel jammer want het is nu wel wat uitgestorven overal.

Enkele medereizigers mopperen daarover want volgens hun moeten ze deze reis niet aanbieden in Mei, het weer is nog te slecht en een aantal evenementen gaan dus niet door of zijn gesloten, zoals Kabelbaan, wat ik graag had willen doen, en het staat wel beschreven in de reisfolder.

Hier is ook een aandenken in het kerkje geplaatst voor Friso die toen hier het skiongeluk heeft gehad en helaas zoals iedereen wel weet overleden is.

Dus nu weer terug in het Hotel, ff alles verwerken en later aan, voor de eerste keer aan de schnitzel! Nu even naar 010 kijken die Kampioen vandaag gaan worden!

Reisdag

Goedemorgen medereizigers.

Jullie dachten vast waar blijft het berichtje v Mia… maar was toch echt te laat en te moe v h reizen om nog iets te kunnen schrijven… excuus daarvoor.

Poeh… in De ochtend 05.00 door zoon naar opstappunt in Zaandam gebracht, natuurlijk die nacht maar een paar uur geslapen te kunnen hebben, toch bang dat de wekker niet afgaat enz…dat herkennen jullie vast wel…

Vanuit Zaandam vertrokken naar plaatsje Zeeland in Brabant waar we omstreeks 07.30 aankwamen en waar het heel druk was met vakantiegangers die met de bus naar allerlei plaatsen vertrekken ….wat een drukte bij de koffie en natuurlijk toiletten haha… om 08.15, nadat de koffer in de juiste bus is geplaatst vertrokken we, eindelijk Mag ik!
Zon schijnt al en het is een mooie dag om door het mooie groene Brabant te rijden …richting Venlo de grens over om verder te reizen…in Duitsland ook nog mooi weer, natuurlijk is het patroon v deze dag … langs de snelwegen restaurants, koffie en in de rij staan voor het toilet, wat al 1.00 kost! dat kennen de meeste wel… bonnetje v d euro inwisselen, bestelling doen en je krijgt 1 euro korting… de prijzen zijn hoog… b.v kleine cappuccino kost 4.00 euro, min 1.00 euro kost het gelukkig maar 3.00 euro…
Dit is het patroon van deze hele dag! In en uitstappen, koffie, en toilet bezoek, wat eten enz…

In de bus is het rustig, iedereen zit te lezen, slapen, of te kletsen, wel is het een, zover ik nu kan zien, een een goede groep met grijze hoofdjes, hahaha Maar de sfeer is goed en dat is ook belangrijk want we trekken toch een weekje samen op. Ik heb 2 stoelen voor mijzelf en dat is heerlijk..af en toe de beentjes omhoog enz…

Helaas zoals de weersvoorspelling al voorspeld was is het in Oostenrijk deze week niet geweldig weer, en bleek toen we in Oostenrijk aankwamen…zwaar bewolkt en regen! het laatste stuk v de reis was het mooiste… hogen bergen, mist daaromheen en op de toppen de sneeuw… maar het werd al donker en het laatste door slingerde bergwegen, vond ik best eng…petje af voor de chauffeur hoor!

Om 21.30 arriveerde we in Phunds wat ons hotel v deze week is.. sleutel uitreiken, kamer opzoeken en bijkomen… liefst wil je direct het bed in want meer dan 13 uur reizen is veel… van 100km fietsen ben ik minder moe… haha

Het hotel is prachtig en nieuw… ik heb echt een 1 persoonskamer met een heerlijk bed, mooie badkamer, kan koffie en thee zetten dus dat is oké maar de koffie moet je wel eerst kopen.

Toch nog even naar beneden gelopen om wat drinken te halen, er zaten nog een aantal mensen v de bus en ze vroegen of ik er nog even bij kwam zitten, natuurlijk doe ik dat en zo maakte je kennis met Friezen, Tukkers, Limburgers enz…gezellig.

Nu zit ik nog in bed met de radio aan, vroege vogels aan het luisteren, en dit verhaaltje te schrijven… ontbijt is tot 10.00 uur en om 11.00 vertrekken we voor een rit om wat meer te gaan zien van de Alpen… Het is nog droog maar wel lage temperatuur, dus trui en donsjack aan… ik ben benieuwd hoe deze dag gaat verlopen!

Lieve groet uit Phunds, Oostenrijk

mia

!

Naar Oostenrijk

Hallo allemaal,

A.S zaterdag 13 mei vertrek naar Oostenrijk, gebied Tirol! Ben nog nooit in Oostenrijk geweest maar wat ik hoor moet het schitterend zijn.

Heel spannend omdat ik nu met een georganiseerde reis van 8 dagen meega, alleen maar kijken en genieten en dat is weer wat anders voor mij. Ben al meer met een georganiseerde bus reis mee geweest en dat is prima bevallen. Altijd afwachten wat voor medereizigers er meegaan, meestal allemaal leuke avontuurlijke mensen!

Op zaterdagavond/nacht is de bedoeling om in Oostenrijk aan te komen…een lange dag reizen wordt dat maar er wordt veel gestopt onderweg en in Duitsland dineren we.

Ik zal nog een foto plaatsen met een kaartje waar ik verblijf!

We hotel staat in de plaats Phunds…. Vandaar maken we mooie uitstapjes naar Zwitserland en stukje Italië …vooral kijk ik uit naar de treinreis die we ook gaan maken!

Ik hoop dat ik genoeg tijd heb om jullie op de hoogte te houden van deze korte trip!

Lieve groet en tot in Oostenrijk!

Het zit erop

Goedemorgen allemaal

Het zit erop!

Gisterenavond had ik een berichtje geplaatst maar op een andere manier is dat niet geplaatst! Toen maar een paar foto's geplaatst en  dat lukte wel. Wel heel vervelend. vandaar nog een poging zodat iedereen weet dat ik veilig thuis ben!

Gisteren was het de mooiste fietstdag van alle 4 de dagen! Genoten heb ik van de mooie plaatsjes onderweg en vooral van het heerlijke weer, zon en bijna geen wind.... en dan nog achter! En zo hoort het, haha

Na de onweersbui van vrijdagavond, een gezellige avond met het gastvrije echtpaar die veel gereisd hebben en nog regelmatig doen, heerlijk geslapen en na het ontbijt, uitgezwaaid, en met nog wat tips om langs het water, de Zeedijk, te fietsen, dat was ik al van plan maar tips zijn altijd welkom.... en wat was het mooi... kilometers langs het water, druk met vissers en fotografen met grote lenzen opzoek naar een bijzondere eend of vogel, Nuldestrand en oversteken met een Pontje, verder weer richting Bunschoten en Spakenburg.... en dat is een mooi en sfeervol plaatsje, vooral aan de haven, waar die foto is gemaakt, en ik was niet moe, wat  sommige denken, maar van degene die de foto maakte moest ik zo gaan zitten...haha... poseren dus... ik vind hem wel leuk ....aan de haven was het een drukte v belang... terrassen zaten al vol en de markt werd druk bezocht. Mooie houten boten  lagen langs de kant waar ze opgeknapt werden... echt een plaatje vond ik het.

Na een pauze en wat geklets op het terras weer verder, op naar Laren... daar aangekomen ook erg druk in het centrum... misschien ligt het aan mij .... als je dagen door de stille bossen en akkers hebt gereden is misschien alles wel druk... staat mij laterwat te wachten in Amsterdam, haha.. weer even wennen.

In Laren toch even een pauze genomen, cappucinno is een lux geheel... glaasje water, glaasje met slagroom en scheutje ?? drank erin , bonbon erbij...nou wat een genot, maar ja je zit in Laren!

Vanuit Laren verder over de Bussemse heide en Franse kamp, binnenwegen enz richting Weesp... en toen zag ik het al aankomen...ploits was de zon verdwenen en begon het frissen te worden en kwam de wind opzetten,wat een pech... ik moet sneller gaan fietsen dacht ik, wat doe ik midden in de polder als het onweer losbarst? Doorfietsen denk ik dan, maar men zegt dat het gevaarlijk is ... ondertussen was het flink gaan regenen, ik bereikte Weesp en daar binnen in cafe bijkomen. iedereen vluchtte naar binnen, sommige liepen in T-shirts en waren kletsnat en koud geworden... toen het weer wat beter werd, wel nog regenen maar oke...nog een stukje maar naar Amsterdam toch?

Helaas, nog maar net weesp uit en begon weer heel hard te regenen en in de polder nergens de mogelijkheid om te schuilen... toen dacht ik... stop ermee en neem de trein naar Amsterdam, maar ja dat doe je niet zomaar he... maar aangezien het steeds harder ging regenen en ook wat bang dat er onweer zou komen, omgedraaid en naar station gefietst, kaartje v de fiets gekocht en in een mum v tijd was ik in Amsterdam... in de stationshal moest je zigzaggen door groepen mensen...daar was het pas echt druk!!

Met de pont overgestoken en helaas tijdens de tocht naar huis regende het pijpestelen maar oke..je gaat naar huis ... dus met regen thuis aangekomen maar heelhuids en dat is het voornaamste!

Wel heb ik geleerd dat April nog niet de goede maand is om te gaan fietsen, toch wel erg wisselvallig weer en veel tentjes of onderkomen in bossen zijn nog niet open...maandje wachten is volgens mij fijner....maar ondanks alles toch veel gezien en meegemaakt... geen pech met de fiets gehad... slaapplaatsen waren heerlijk .... en ook gezien hoe mooi ons landje is!

Mijn volgend reisje gaat naar Oostenrijk, Tirol, half mei maar dan laat ik mei verwennen, hoef niets te doen,... met bus en alles verzorgd... daar kijk ik nu naar uit. als het gaat lukken doe ik  verslag van die reis!

Verder iedereen bedankt voor het "meefietsen"en de moeite namen om te reageren !  Dat geeft moed en is zo leuk om dat later te lezen!

Allerbeste v iedereen, blijf gezond, en fijne zondag!

Ermelo

Hai allemaal,

Nu ik dit zit te schrijven in mijn onderkomen in Ermelo, zeer gastvrije mensen, genoeg gespreksstof onderling, barst het onweer los in Ermelo.
Plotseling is het pikdonker maar in de verte zie ik ook nog de knalrode zon ondergaan.

Vanmorgen uit Hattem vertrokken, na een heerlijke nacht op de woonboot geslapen en een heerlijk ontbijt gestart met een klein beetje regen, poncho aan en afwachten wat het gaat worden… onweer was voorspelt maar zo zag het er op dat moment niet uit….na ongeveer 30 min was het al helemaal droog en het zonnetje probeerde tevoorschijn te komen… dus poncho uit en wat echt het fijnste was…bijna geen wind en ook nog achter of opzij! Dan kan je heerlijk genieten van de mooie omgeving, en dat was het zeker… had een mooie route uit gezet… langs de rand van de bossen en landerijen, kleine dorpjes gepasseerd, zitten en kijken om me heen… of ik geen wolf zag, daar was ik wel bezorgd om… dus ging ik hard zingend door het bos… haha …

Nunspeet even gerust, koffie enz..daar na richting Elburg en Winterswijk…. En nog steeds droog, bewolkt maar steeds droog en acht windje.

Via Winterswijk belandde ik in Ermelo waar ik best vroeg in de middag kwam, veel te vroeg om naar mijn overnachtingsplek te gaan… Ermelo is nog een dorp, heb ik mij laten vertellen, ben het museum in gegaan…en daar ging het vooral over het Kasteel in Staverden.

Sinds 1299 ligt er een kleine stad , met stadsrechten, in de prachtige bossen in de gemeente Ermelo, Graaf Reinoud1 van Gelre verleende namelijk in dat jaar stadsrechten aan de nederzetting Staverden met de goedkeuring van de Duitse keizer Rudolf van Habsburg.

In de Middeleeuwen mochten leenmannen het landgoed bewonen. Zij hadden het recht gekregen om het gebied te bewaken. Zij waren verplicht om witte pauwen te houden. Deze pauwen waren het symbool geworden van de graven van Gelre en de staartveren van deze vogels sierde het zegel van de helmen van de graaf.het kasteel heeft daarom ook de De Witte Pauwenburcht genoemd. nu lopen er nog steeds witte Pauwen te pronken in het park rond het kasteel. Het kasteel is vele malen verbouwd en verfraaid en opgekocht door een rijke Koopman uit Amsterdam, Jan Rudolf Kemper. In Ermelo zie je in winkels, pleintjes, nu pauwenveren, pauwen als beeld enz…

Bovenstaande allemaal gelezen in het Museum en filmpjes bekeken… zo leer je nog eens wat… haha maar zeker de moeite waard om eens het Kasteel en omgeving te gaan bezoeken… Toch een mooie omgeving en de moeite waard…

Nu even lekker relaxen en morgen, hoop ik dat het onweer en regen ook in de avond komt zodat ik veilig op de fiets mijn route af kan maken… anders is er hier heel dichtbij de NS!!

lieve groet en tot in Amsterdam,

mia

Regen, zon en wind.

Hallo allemaal,

Lieve volgers…. jullie waren er weer…. Dank v de reacties

Op naar Hattem!

Het WEER, weer overwonnen:-)) vanmorgen na een heerlijke nachtrust en ontbijt, uitgezwaaid door de gastvrouw, vertrokken in de regen, de wind was gelukkig redelijk, op sommige stukken dan… maar een tip gehad v de gastvrouw om een andere route te nemen, meer bos, langs de spoorlijn, zodat je wat minder last van de wind… en dat was zo, zelfs even wind achter, een genot!
Het was erg stil op de fietspaden, geen auto’s en brommers die langs je heen vliegen, alleen maar enkele vogels ? mooi zo rustig, en de berm met het gele koolzaad maakte het, ondanks de regen, toch bijzonder…

Kris kras over bruggen, over het water en tunnels onder wegen en spoor, was ik toch al snel in Kampen… poncho uit, ondertussen was het droog geworden, en een flauw zonnetje kwam zelfs tevoorschijn! Wat heerlijk.

Even bijkomen, wat eten, was meer lekkers eten, koffie met… daarna wilde ik een Kerk gaan bezoeken… stond van binnen in de steigers, dat ging dus niet door…gebouwen bekeken, en het Stedelijk museum bezocht… heel interessant en prachtige schilderijen bewonderd, thuis beslist alle info nog eens doorlezen. Kampen is echt een stadje waar je de tijd voor moet nemen … dus hier ook nog eens een ander keertje terug komen!

Maar ik moet verder, de zon schijnt nog steeds, maar ik vertrouw het niet want in de verte komen donkere wolken aan komen… op naar Hattem dan maar… Hattem is een stad en gemeente in de provincie Gelderland. de Gemeente ligt op de grens met Overijssel en aan de noordkant van de Veluwe. Inwoners, ongeveer 12.569

Langs een paar gehuchten, de Zande en Zalk, steeds de IJssel aan mijn linkerhand, en over de Zalkerdijk, die kilometers lang is, helaas was het harder gaan waaien en jullie raden het al…. tegenwind!

In Hattem aangekomen, een leuk plaatsje, schilderachtig, sfeervol, en gezellig druk in de winkelstraat, de terrassen waren leeg. Daar heb ik het museum van Anton Pieck museum bezocht.. Heel bijzonder, iedereen kent wel de tekeningen van Pieck, maar in het museum heb ik vele andere kunstvormen van hem bewonderd , olieverf, illustraties, reistekeningen grafisch werk en kalenderplaten. Bijzondere kunstenaar!

Na dit bezoek gaan eten in een gezellig restaurant, niet druk maar wel lekker… haha, daarna op zoek naar mijn bijzondere slaapplaats, een woonboot die aan de IJssel ligt! Aan de IJssel, was zo gevonden, en ja wat is het leuk om hier te mogen overnachten, een leuke gastvrouw, koffie aanbood en een lieve hond aanwezig, en het klikte direct! En nu slaap ik op een woonboot onderin….en alles is aanwezig… heerlijke douche en slaapkamer… hopen maar de boot niet zinkt:-))) Dus een mooie afsluiting van de dag 2 die veel minder zwaar was dan dag 1.

Op naar morgen, maar als ik op de buienradar kijk ziet het er morgen heel slecht uit.. regen en onweer, en van onweer moet ik niets hebben…als het weer echt zo slecht is dan, verzin ik wat anders.

Hopelijk tot morgen als ik niet gezonken ben!

Lieve groet en slaap lekker!

in

Wind en wind

Hoi allemaal,

Wat heerlijk jullie reactie te lezen en fijn dat er weer vele meereizen… dank je wel… is zo leuk!

De eerste dag zit erop en in Dronten aangekomen! Een tocht die door vele omwegen, waardoor het meer dan 90 km werd en dan ook nog stevige wind tegen, heuvel op en af, nooit geweest dat er zoveel heuvels hier in de omgeving waren, brug op en af…en steeds maar die wind tegen, veel afgesloten fietspaden, dan weer de weg zoeken enz enz….even vragen dan … en wat bleek… de man zei, kom je uit Brabant? Had nog maar 1 zin gesproken … ja dus, nou ik ook en daarom hoor ik het… uit de streek Breda, Etten Leur… dat is toch toevallig … ik ook, even wat herinneringen opgehaald … Brabant zei hij is het mooiste om te fietsen… hij miste de bossen enz… daar was ik het helemaal mee eens!

De fietstocht, via IJburg en Muiden, Muiderberg, Almere en richting Lelystad… langs de Oostvaardersplassen, daar aangekomen wilde ik pauzeren… helaas net 1 uurtje gesloten…haha maar oké… krentenbollen en koffie had ik bij, bankje opzoeken in de zon en uit de wind en kwam ik helemaal bij…Oostvaardseplassen, tja, ik denk dat er deze tijd niet zoveel te zien is… geen beest gezien, heel in de verte misschien, veel kale bomen en veel bos, windmolens enz.. ( nou die draaien hier wel) ik moet er nog eens naar terug naar toe als het warmer is … maar dan neem ik de trein want de fietstocht was, vind ik, niet zo mooi.

Maar de Oostvaardersplassen zijn wel mooi en er is veel te zien, Het is toch een heel groot natuurgebied tussen. Almere en Lelystad in de provincie Flevoland. Het gebied is ontstaan na drooglegging v de Flevopolders (1950- 1968) Het gebied maakt deel uit van het in 2018 opgerichte National Park Nieuw Land. heel veel over dit gebied is te lezen op Wikipedia.

Vandaar verder naar Dronten en warempel, de tocht werd mooier, slingerpaden door het bos en door al dat gedraai was er ook af en toe wind achter… wat een genot! In Dronten aangekomen eerst maar eens gaan eten, iets stevigs en warmte ..daar was ik wel aan toe.
Bij vrienden op de fiets aangekomen, mooi huis, mooie kamertje en lieve ontvangst en dan ben je wind worsteling v de dag weer snel vergeten.
Dat gaat vroeg slapen worden, ben helemaal rozig v de wind… en morgen op naar Kampen en richting Hattem langs de IJssel… dat is niet zover maar wie weet wat het gaat worden… wind mee of tegen en regen?

Moeten we tegen kunnen toch?

welterusten v later en tot morgen!
lieve groet,

Mia

Even op de fiets op stap

Dag allemaal,

Binnen een paar dagen, a.s woensdag, is gepland een korte fietstocht van 3a4 dagen. Dit als een klein voorproefje om te spieren wakker te schudden voor de langere fietstocht Later in Juni,

Vanaf woensdagochtend is het plan vanaf woonplaats, naar Almere, Oostvaardseplassen te gaan bezichtigen en verder naar Dronten. Overnachting bij vrienden op de fiets.

Dronten naar Kampen en langs de IJsel, wat mooi moet zijn, naar het plaatsje Hattem , overnachten en weer verder richting Ermelo, overnachten. Laatste dag weer huiswaarts.

Vorige week het weer bekeken en voorspelling was droog, bewolkt en zonnig weer… helaas veranderd dat bij dag dus ik moet afwachten wat het gaat worden.

Is het het bar slecht weer dan …… dan nemen de trein!

Ik hoop dat jullie weer mee gaan en kijk uit naar reacties.